Bankowość online- jak z niej bezpiecznie korzystać?

Opublikowane: 2019-02-04 12:24:05

Bankowość internetowa w dzisiejszych czasach stała się bardzo popularna. Coraz więcej osób przekonuje się do korzystania z kont internetowych, przede wszystkim ze względu na wygodę -możemy korzystać ze swojego konta w każdym miejscu i o każdej porze. Ale czy zawsze robimy to w bezpieczny sposób? Wielu internautów nie zdaje sobie sprawy z czyhających niebezpieczeństw. W trosce o bezpieczeństwo nasze i naszych pieniędzy, banki wprowadzają coraz to nowsze zabezpieczenia, lecz w przypadku cyberkradzieży to również my- klienci, ponosimy odpowiedzialność. Jak uchronić się przed działaniem cyberprzestępców? Jak bezpiecznie korzystać z bankowości internetowej? Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek

1. Dbaj o legalne i aktualne oprogramowanie

Podstawą do bezpiecznego korzystania z bankowości online jest posiadanie programu antywirusowego. Jego zadaniem jest zapobieganie instalacji wirusów oraz szkodliwych oprogramowań. Powinniśmy również skanować antywirusem nasz komputer co najmniej raz w tygodniu. Istotnym elementem jest również systematyczna aktualizacja systemu operacyjnego oraz aplikacji. 

2. Nie korzystaj z otwartych sieci WIFI

Ważne jest to, aby nie logować się do swojego konta używając publicznych sieci, np. w restauracji, ponieważ nie wiemy w jaki sposób ta sieć jest zabezpieczona i kto z niej korzysta.  Korzystając z sieci domowej również powinniśmy upewnić się czy jest ona dobrze zabezpieczona.

3. Nie podawaj danych do logowania

Oczywiste jest, że nie powinniśmy podawać naszych danych osobom trzecim ani nigdzie ich udostępniać. W przypadku, gdy otrzymujemy telefon, wiadomość SMS lub email od "banku" z prośbą o podanie takich informacji nie należy ich ujawniać i powinniśmy natychmiast zawiadomić bank o zaistniałej sytuacji. Procedury zabraniają pytać klienta o takie dane, więc powinien to być dla nas sygnał ostrzegawczy. 

4. Używaj silnego hasła

Korzystając z bankowości internetowej należy ustalić odpowiednio długie i unikalne hasło. Im bardziej hasło jest skomplikowane, tym mniejsza szansa, że cyberprzestępca szybko i łatwo je złamie. W celu utrudnienia złamania hasła najlepiej używać cyfr, zmieniać litery na duże i małe oraz wykorzystywać znaki alfanumeryczne. Należy również sprawdzić, czy te same znaki, których używamy na komputerze jesteśmy w stanie również wprowadzić korzystając z telefonu bądź tabletu. Do bankowości internetowej nie powinniśmy używać haseł, które wykorzystywane są do logowania w innych serwisach. Wystarczy, że cyberprzestępca wykradnie hasło, którego używamy do logowania na portal społecznościowy i tym samym może uzyskać dostęp do poczty email lub konta bankowego. Hasło musi zostać zapamiętane, nie można go przechowywać w jawnej postaci. Aby nasze konto bankowe było jeszcze bardziej bezpieczne powinniśmy często zmieniać hasło dostępu. Możemy również stosować hasła maskowane, czyli podając jedynie część znaków składających się na nasze hasło w odpowiednich polach. Dzięki temu cyberprzestępca nie pozna naszego hasła w całości.

5. Korzystaj z tego, co daje bank

Warto również korzystać z możliwości dodatkowego zabezpieczenia konta, oferowanego przez bank, może to być na przykład ustawienie obrazka bezpieczeństwa przy logowaniu. Aby chronić nasze konto bankowe, możemy również włączyć powiadomienia SMS, dzięki którym w celu potwierdzenia transakcji otrzymamy wiadomość z kodem do wpisania. Na skutek tego, osoba, która dostałaby się na nasze konto nie będzie mogła wykonać przelewu bez dostępu do naszego telefonu. Dobrym rozwiązaniem jest również ustawienie limitów dla transakcji kartami płatniczymi. Ustawiając wysokie kwoty ułatwiamy złodziejom kradzież środków dostępnych na naszym koncie. 

6.Weryfikuj wysłane kody SMS

Należy dokładnie sprawdzać wiadomości SMS od banku przy wykonywaniu przelewu. Musimy porównać dane z wiadomości z danymi w systemie bankowości elektronicznej, przede wszystkim kwotę przelewu oraz numer konta odbiorcy. 

7. Nie otwieraj podejrzanych emaili i załączników

Banki nie wysyłają do klientów emaili, w których proszą o wypełnienie formularza w celu weryfikacji danych ani linków przekierowujących do zalogowania się na konto internetowe. Musimy być czujni, ponieważ udostępniając nasze dane w ten sposób, bank uzna, że transakcja została autoryzowana przez nas i nie odzyskamy straconych pieniędzy. 

8. Sprawdzaj datę ostatniego logowania do bankowości elektronicznej

W miarę możliwości sprawdzajmy datę ostatniego logowania, ponieważ może okazać się, że miało ono miejsce w czasie, gdy nie używaliśmy konta osobiście. W takim przypadku należy niezwłocznie skontaktować się z bankiem.

9. Przyglądaj się stronie banku

Zakładając konto powinniśmy przyjrzeć się oficjalnej stronie i zapamiętać kilka istotnych elementów, które w późniejszym czasie mogą pomóc nam odróżnić oficjalną stronę od fałszywej. Możemy to robić regularnie, aby być na bieżąco z ewentualnymi zmianami na stronie. 

10. Pilnuj kart

Szczególną uwagę należy poświęcać danym zamieszonym na kartach. Nie możemy zostawiać ich bez kontroli, szczególnie w obecności osób trzecich, nie powinniśmy również robić zdjęć kartom i ich rozpowszechniać. 

11. W miarę potrzeby kontaktuj się z bankiem 

Może zdarzyć się, że zauważymy na swoim koncie dziwne komunikaty, otrzymamy niecodzienną wiadomość SMS lub email albo zaobserwujemy, że wykonane zostały transakcje, których osobiście nie dokonaliśmy. Wtedy jak najszybciej należy skontaktować się z bankiem. Możliwe, że nie będą to sytuacje zagrażające bezpieczeństwu naszego konta, lecz nie można bagatelizować takich sytuacji. Podejrzliwy użytkownik sprawia, że konto jest dobrze zabezpieczone.

12. Pamiętaj o wylogowaniu

Zawsze należy pamiętać o wylogowaniu się od razu po zakończeniu wykonywania czynności. Co prawda, banki wprowadziły automatyczne wygaszanie sesji po okresie nieaktywności użytkownika, lecz krótka chwila może pozwolić cyberprzestępcom pozbawić nas naszych pieniędzy.

 

Masz pytania, skontaktuj się z nami: +48 507-333-268